תושבים המתגוררים באזור צומת עליית הנוער – כצנלסון – עמק ברכה, שבגבול גבעתיים ותל אביב, פתחו במאבק ציבורי נגד הסדרי התנועה החדשים שהונהגו במקום לפני כארבעה חודשים, ופרסמו עצומה הקוראת לשינוי מיידי של התכנון.
לטענת התושבים, מאז השינוי הפך הצומת למוקד של עומסי תנועה, צפירות, ויכוחים בין נהגים ומצבי סיכון יומיומיים.
לפני השיפוץ המאסיבי שנעשה בצומת – התנועה זרמה ולא היה מקור לבלבול ולסכנה. כעת, בעקבות שינוי מסלולים לנתיבי תחבורה ציבורית, ושינוי של אפשרויות הפנייה ושל הרמזורים באופן יסודי – הצומת הפך לסכנת נפשות.
בפוסט שפורסם ברשתות החברתיות כתב תושב העיר, תומר קריחלי, כי התושבים “סובלים מהרעש הבלתי נסבל מהצומת, צפירות, ריבים ועדים באופן יום-יומי לכמעט תאונות שקורות בצומת”.
לדברי התושבים, גם הנהגים וגם משתמשי התחבורה הציבורית נפגעים מהמצב. “הנהגים כמובן סובלים מהעומסים הכבדים, ועקב התכנון הכושל, הם מאולצים לבצע עבירות תנועה ולהיקלע לכמעט תאונות באופן יום-יומי”, נכתב בפוסט.
“אי אפשר לחיות, לישון או לעבוד”
בעצומה עצמה משתמשים התושבים בלשון חריפה במיוחד וטוענים כי איכות החיים באזור נפגעה באופן משמעותי.
“החיים שלנו הפכו לגיהנום”, נכתב. “אנחנו לא מסוגלים לחיות, לישון או לעבוד בבתים שלנו. בכל יום, החל מהשעה 7:00 בבוקר ועד 21:00 בלילה, אנחנו סובלים מרעש בלתי פוסק של צפירות אוטובוסים, משאיות ורכבים פרטיים”.
עוד נטען כי הצומת הפך למסוכן עבור נהגים והולכי רגל. לטענת התושבים, מיקום הרמזורים והסדרי התנועה החדשים מבלבלים נהגים ויוצרים מצבים של חציית צמתים באור אדום וכמעט-תאונות.
מחאה בשטח ועצומה ברשת
במסגרת המאבק קיימו תושבים לפני כשבוע וחצי מחאה בצומת עצמו, במטרה להעלות את המודעות לנושא וללחוץ על הרשויות לפעול.
לדבריהם, במקביל הם פועלים מול עיריית גבעתיים, עיריית תל אביב-יפו וחברת נתיבי איילון, אך עד כה טרם הוצג פתרון לשינוי המצב.
בין הדרישות המרכזיות שמופיעות בעצומה:
- שינוי וכיול הסדרי התנועה והרמזורים בצומת.
- בחינה מחודשת של הנתיב הייעודי לתחבורה ציבורית.
- שיתוף נציגי תושבים בתהליך קבלת ההחלטות.
- פרסום לוחות זמנים ועדכונים שוטפים לציבור.
- טיפול מיידי במפגעי הבטיחות והרעש.
התושבים קוראים לציבור הרחב לחתום על העצומה ולהצטרף למאבק, בטענה כי מדובר בבעיה המשפיעה לא רק על תושבי הרחוב אלא גם על נהגים, נוסעי תחבורה ציבורית והולכי רגל העוברים בצומת מדי יום.
יש תקווה לשינוי
מבדיקת המקומון הדיגיטלי רמת גן גבעתיים אונליין עולה כי הצומת אינו בשליטתה של עיריית גבעתיים – על אף שזו התריעה על הבעיות בצומת ואף דרשה להעמיד במקום פקחים לשמירה על ביטחון וסדר. חברת נתיבי איילון ועיריית תל אביב הן האחראיות על הצומת המדובר והשליטה בידיהן.
בעקבות פניית המקומון לגורמים המעורבים, עולה כי מתקיימים בימים אלה מגעים ופעולות שנועדו לשפר את המצב:

צומת עליית הנוער כצנלסון בגבעתיים. צילום: תומר קריחלי
מעיריית תל אביב-יפו נמסר: “הצומת המדובר אמור היה להיכלל בפרויקט “מהיר לעיר כצנלסון-עלית הנוער” המקודם על ידי משרד התחבורה דרך חברת נתיבי איילון ומטרתו שדרוג מערך התחבורה הציבורית מגבעתיים לתל-אביב יפו.
“לצערנו מומש רק חלק מהפרויקט הנושק לתל-אביב-יפו ברחוב עליית הנוער, והצומת האמור לא נכלל בו לבסוף. לנוכח עומסי תנועה באזור, עיריית תל אביב-יפו, בשיתוף עם עיריית גבעתיים וחברת נתיבי איילון, פועלים בימים אלו לשפר את זרימת התנועה בצומת, כאשר הצפי לסיום ההסדרה בעוד כחודש.”
מנתיבי איילון נמסר: “עיריית תל אביב פנתה לנתיבי איילון בבקשה לבצע עדכון ברמזור במקום ואנחנו פועלים לביצוע השינוי.”

תגובות